Met de komst van Juliana was de toekomst van het Koninklijk Huis voorlopig weer veiliggesteld. Wilhelmina stortte zich na 1911 dan ook vooral op het veelvuldig inspecteren van militairen. Maar, mede door haar drukke werkzaamheden voor en in het land, werd de relatie met Hendrik slechter..
Sober jubileum maar feestelijke staatsbezoeken
In 1911 was Koningin Wilhelmina 12 ½ jaar Koningin. Dit jubileum werd echter maar ‘sober’ gevierd met slechts een zanghulde van schoolkinderen. Ze stonden op het voorplein van Paleis Noordeinde onder het raam waar de Koningin zat samen met de kleine Juliana op schoot.
Het bezoek aan België (maart 1911) ging er daarentegen een stuk feestelijker aan toe. Het mocht geen staatsbezoek genoemd worden, maar er werd genoeg aandacht besteed aan de komst van de Nederlandse Koningin. Er vond een rijtoer door een kort stukje Brussel plaats. Langs de kant was er veel belangstelling. Vooral op de markt waar Koningin Wilhelmina en de Belgische Koning Albert bij het stadhuis uitstapten. Aan de gevels hingen duizenden vlaggen en maar liefst 7.000 kinderen ‘defileerden’ over de markt langs het Koninklijk paar. Verder werd er onder andere nog een bezoek gebracht aan het Musée de Congo. Binnenkomende bezoeken van buitenlandse staatshoofden zijn er ook. Zo wordt op 4 juli 1911 de Franse president Faillières ontvangen, en in 1914 Koning Christiaan X van Denemarken.
Bijzondere overeenkomst tussen deze bezoeken is dat er op de Koninklijke sloep – toen nog veelvuldig in gebruik – werd gevaren. De Deense Koning werd na aankomst op het Centraal Station in Amsterdam zelfs direct naar de ‘staatsiesloep’ geleidt.
Bijna een jaar na het bezoek van de Franse president, bracht Wilhelmina samen met Hendrik een tegenbezoek aan Frankrijk. Per trein kwam het Koninklijk paar aan op het station ‘Bois de Boulogne’ waarna ze vergezeld door de Franse president in een koets naar het Parijse stadhuis reden. De vriendschap met de president was goed. Zo bleek wel de volgende dag toen Wilhelmina met de man gearmd het Elysée paleis verliet. Hendrik in de achterhoede..
Relatie Wilhelmina en Hendrik op losse schroeven
hoedanigheid als voorzitter van het Rode Kruis ook vaak van huis. Hij brengt tussen 1914-1918 ontelbare bezoeken aan ziekenhuizen, dorpen, steden, gewonden, weduwen en vluchtelingen. Vaak is hij pas laat in de avond of ’s nachts weer thuis en is ’s ochtends voor 7 uur al weer vertrokken. Een goed voorbeeld van het feit dat Wilhelmina en Hendrik soms totaal niet van elkaar wisten waar de ander naar toe moest is te zien op 15 januari 1915. Op het station van Den Haag kijkt iedereen met grote ogen wanneer de Koningin de Koninklijke trein van 7.40 uur naar Den Bosch nam, en Prins Hendrik vervolgens in een gewone sneltrein van 7.44 uur stapte. In den Bosch is de verbazing niet minder, wanneer beide treinen vrijwel tegelijk arriveren.. Wilhelmina en Hendrik zijn er dan inmiddels ook achter gekomen dat ze blijkbaar allebéi die dag een afspraak in Den Bosch hebben.
Wilhelmina weigert troonrede voor te lezen, en groeit in haar rol als ‘soldatenkoningin’
Op Prinsjesdag 1911 weigerde de Koningin de troonrede voor te lezen. Ze bleef weg uit onvrede over de herbenoeming van de Tweede Kamervoorzitter Van Bylandt. Als formele reden gaf ze op dat ze een oefening van het leger wilde bijwonen. Omdat op die derde dinsdag de socialisten een grote demonstratie voor het kiesrecht hielden, dachten veel mensen dat de Koningin om die reden was weggebleven. In de loop der jaren bezocht Wilhelmina ook echt ontelbare bezoeken aan militairen. Geen twijfel mogelijk dus dat ze niet met de volle 100% achter de officiële oprichting van de Nederlandse militaire luchtvaart zou staan. Op 16 april 1913 ondertekent de Koningin het Koninklijk besluit nummer 29, waarmee de Koninklijke Landmacht toestemming krijgt om met ingang van 1 juli 1913 een Luchtvaartafdeling (LVA) op te richten. De Luchtvaartafdeling – tegenwoordig Koninklijke Luchtmacht – bestaat bij de oprichting uit een commandant, vier vliegers en een gehuurd vliegtuig. Tijdens de Eerste Wereldoorlog onderging de luchtvaarttechniek extreem snelle vorderingen. Het personeelsbestand en de luchtvloot van de LBA werd sterk uitgebreid met een technische dienst, fototechnische dienst, meteorologische dienst en een radiodienst. Ook worden er in de loop der jaren vliegvelden aangelegd in Arnhem, Gilze-Rijen, Vlissingen en Venlo. Al in 1913 is Wilhelmina ter plaatste op het kersverse militairenvliegkamp in Soesterberg. Daar ziet ze ook het vliegtuig ‘de Brik'- het eerste militaire vliegtuig van Nederland.
Na 1911 (zoals hier in 1913) leest Wilhelmina weer trouw de troonrede voor.
Opening Vredespaleis
Behalve openingshandelingen, brengt Wilhelmina ook ontelbare werkbezoeken. Op deze foto bezoekt ze fabriek Eibergen. |
“Ik moet het nu hebben van mijn persoonlijk optreden, nú”
Wilhelmina met Juliana in 1912. |
mooie log weer!
BeantwoordenVerwijderen