De Crème Calèche | De Oranjes

zondag 16 september 2012

De Crème Calèche

Thema: Koninklijk vervoer (deel 3)

Een bijna vergeten koets is de Crème Calèche. Hij dateert al uit 1898, ziet er nog mooi uit, maar wordt tegenwoordig nooit meer van stal gehaald.

Koningin Emma schonk in 1898 de Crème Calèche – gebouwd door de firma Hermans – aan haar dochter. Het 11.000 gulden kostende rijtuig is ivoorkleurig en versierd met gouden eikenloof. Verder staan er twee vergulde dames op afgebeeld met een gouden Koningskroon, lauwerkrans en een zegepalm. Hoewel de firma Hermans dacht goed werk geleverd te hebben, konden ze tien jaar later – in 1908 – alsnog met de Crème Calèche aan het werk. Er moest een drafkoffer en lakeienzitting op bevestigd worden. Het rijtuig is vaak ingezet bij officiële gebeurtenissen zoals verlovingen, huwelijken en regeringsjubilea, door zowel Wilhelmina, Juliana als Beatrix.



Restauraties

In 1928 werd het rijtuig opnieuw gelakt. De wapens op de deuren werden vervangen door de modernere versie van 1907; de leeuwen kijken elkaar aan. In 1929 verving men de witte rubber om de wielen door de meer praktische zwarte rubber. Datzelfde jaar werd het leer van het voorschild en spatborden vervangen door nieuw lakleer.

Eind 2000 lag een voorstel klaar waarin de keuze was verwoord om de Crème Calèche als ‘kasplantje’ te laten voortbestaan of terug te brengen in de oorspronkelijke staat met behoud van oude details.Pas in oktober 2002 ging men aan de slag met het rijtuig. De wapens, kronen en lakpartijen werden gereinigd met een oplosmiddel. Nadat de schade aan de constructie was hersteld, werd een nieuw laksysteem opgezet, waarin de oude Koninklijke wapens en kronen met hun omgeving praktisch onzichtbaar konden worden geïntegreerd.

Mee naar Curaçao

In 1955 ging de Crème Calèche op reis. In een container werd hij per schip naar Curaçao gebracht. Koningin Juliana en Prins Bernhard hadden het rijtuig nodig voor hun rondrit tijdens het bezoek aan Curaçao en Suriname. De zes paarden die de Crème Calèche tijdens dit bezoek trokken, kwamen ook per schip uit Nederland.

Tijdens vroegere Prinsjesdagen werd de Crème Calèche ook gebruikt. In 1963 verliep dat helaas niet vlekkeloos. Op het Lange Voorhout sloegen de paarden op hol, daardoor raakte de koets een boom, en stapten de prinsessen over in de Gouden Koets bij hun ouders. Gelukkig bleef de schade van de Crème Calèche beperkt.



Koningin Emma wilde dat de Crème Calèche zoveel mogelijk gebruikt zou worden voor familiegelegenheden. Behalve dat werd hij ook voor staatsbezoeken, Prinsjesdagen en voor de inhuldiging van Koningin Juliana gebruikt. De Prins van Oranje maakte gebruik van de Crème Calèche bij de opening van de Wereldruiterspelen in 1994.

Momenteel staat de Crème Calèche hopeloos in de Koninklijke Stallen te wachten tot hij eindelijk weer eens gebruikt wordt.. Voor wie echt heimwee naar de koets heeft, is dit boek wellicht een aanrader.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen