RECENSIE: MÁXIMA (VIDEOLAND) | De Oranjes

donderdag 18 april 2024

RECENSIE: MÁXIMA (VIDEOLAND)

‘Máxima’ vertelt het verhaal van Willem-Alexander en Máxima in een glamorous jasje, dat goed kan uitpakken voor de échte Willem-Alexander en Máxima.

Series waarin koninklijke families worden nagespeeld, zoals de Britse serie ‘The Crown’ volg ik nooit. Ik wist dus ook niet wat ik kon verwachten van de nieuwe dramaserie ‘Máxima’ die vanaf zaterdag te zien is op Videoland. De eerste twee afleveringen mocht ik vorige week al exclusief bekijken.

De dramaserie vertelt het levensverhaal van koningin Máxima. Over de reis van haar vroege leven in Argentinië en New York tot aan haar toekomst als koningin van Nederland. Vanaf het moment dat Máxima Zorreguieta aan de zijde van de Nederlandse kroonprins verschijnt, staat ze in de schijnwerpers. Wanneer Willem-Alexander haar ten huwelijk vraagt haalt het verleden haar in als er een verhitte discussie losbarst over haar vaders politieke carrière in het Videla regime. Een discussie die in haar eigen kringen nooit gevoerd is. Wat maakt dat deze Argentijnse uiteindelijk floreert aan een oud Europees hof? En hoe kan Máxima trouw blijven aan zichzelf zonder haar familie op te geven, of gaan die twee dingen niet samen?
De serie is gebaseerd op het boek 'Moederland: de jonge jaren van Máxima Zorreguieta' van Marcia Luyten.  Máxima's verhaal wordt verteld in zes afleveringen van 50 minuten, die beginnen in 1999 in Sevilla, wanneer Máxima en Willem-Alexander elkaar voor het eerst ontmoeten. Dat is deze dagen precies vijfentwintig jaar geleden. Een goede timing dus, om juist nú deze serie uit te zenden. Hoewel ik besef dat ik niet naar een documentaire, maar naar een serie kijk met acteurs, zit ik meteen in verhaal dat opvallend veel raakvlakken toont met de werkelijkheid. Natuurlijk is het logisch dat er veel fictie aan te pas is gekomen, want daar is het nou eenmaal een serie voor. Máxima en Willem-Alexander worden vertolkt door twee knappe acteurs, Delfina Chaves en Martijn Lakemeijer die tijdens het acteren écht verliefd op elkaar werden en inmiddels nog een stel zijn. De eerste ontmoeting(en) in het sfeervolle Sevilla hebben direct een glamorous karakter, al laten de dansmoves van Willem-Alexander op een feestje zien dat hij toch echt een ‘stijve hark’ uit het Nederlandse Koningshuis is. Opvallend: Máxima's camera is digitaal in 1999.

Vervolgontmoetingen vinden plaats in New York waar Máxima – zoals we ook de echte foto’s van Máxima kennen uit die tijd – in haar grijze broekpak achtervolgd wordt door de pers. Het is opvallend hoe goed de makers aan research hebben gedaan. Niet alleen de historische feiten zijn bestudeerd, ook veel details – zoals kleding – is vrijwel identiek in deze serie.

Het is jammer dat er ook bedscènes in de serie voorkomen (dan moet ik iedere keer een andere kant opkijken) Ook humor ontbreekt zeker niet in de serie. Zo zingt Willem-Alexander hard mee met André Hazes in een cabriolet; Máxima (dan nog incognito met hoofddoek en zonnebril) vind het vreselijk. De eerste ontmoeting tussen Máxima en Beatrix (Elsie de Brauw) lijkt geen succes, maar de twee bouwen al snel, rokend, een band op. Ook Prins Claus, gespeeld door de Duitse acteur Sebastian Koch, en zelfs twee Border Terriërs (Chip en Mac) lopen door de paleistuin, waar Máxima nog voordat ze haar schoonouders ontmoet, op haar uitspraak oefent. Heerlijke beelden die we – wel of niet echt gebeurd – nu toch maar mooi kunnen zien.

In de tweede aflevering zijn er veel schakelingen tussen verschillende tijdsperioden. In een boek vind ik dit altijd wat lastig te volgen, maar in deze serie houd het me juist wakker. Olivia Monaco kruipt in de huid van de jonge Máxima. De beelden van haar jeugd zijn minstens zo interessant als die van haar kennismaking met Willem-Alexander.

Op de première werd al aangekondigd dat er een tweede deel van de serie aankomt. Ik verheug me op de uitzendingen 3 t/m 6 én het toekomstige nieuwe seizoen. ‘Máxima’ vertelt het verhaal van Willem-Alexander en Máxima in een glamorous jasje, dat goed kan uitpakken voor de échte Willem-Alexander en Máxima. Wellicht stijgt hun populariteit weer!

De dramaserie ‘Máxima’ is vanaf 20 april te zien bij Videoland en wordt geproduceerd door Rachel van Bommel van Millstreet Films, in coproductie met FBO en Beta Film, met de ondersteuning van het Nederlands Filmfonds Production Incentive, het Creative Europe MEDIA programma en het Belgische Tax Shelter. De regie is in handen van Saskia Diesing, Joosje Duk en Iván López Núñez. Het scenario is geschreven door Marnie Blok, Ilse Ott, Judith Goudsmit, Diede Zillinger Molenaar, Sytske Kok en Marcela Guerty.

Geen opmerkingen: