Recensie: Máxima: glans van Oranje | De Oranjes

dinsdag 4 mei 2021

Recensie: Máxima: glans van Oranje

Ter gelegenheid van Koningin Máxima's naderende 50e verjaardag op 17 mei is er een stapeltje nieuwe boeken ontstaan. Het eerste en ook meteen het grootste boek: 'Máxima: glans van Oranje' trok meteen mijn aandacht. Het boek is geschreven door Simone Lamain in samenwerking met Blauw Bloed en het ANP en uitgegeven door Noblesse Uitgevers.

'Máxima: glans van Oranje' is een fotoboek met de mooiste foto's van Máxima. De selectie is vast niet makkelijk geweest, maar de echte parels staan er zeker in. Het boek neemt je aan de hand van tien thema's en bijna 150 foto's mee in het leven van onze Koningin. Van haar jeugd in Argentinië tot haar rol als moeder van drie dochters van van gevoel voor stijl tot de reizen die ze voor de Verenigde Naties maakt. Heel leuk is ook het laatste thema waar de ervaringen van fotografen centraal staan en zij omschrijven welke foto ze het mooist vinden die door een andere fotograaf is gemaakt én vertellen over de mooiste foto die ze zelf hebben gemaakt.

De voorkant van het boek roept bij mij een leuke herinnering op. Deze foto werd namelijk gemaakt bij de uitreiking van de Four Freedoms Awards in Middelburg in 2016, waar ik zelf (buiten) ook bij was. Máxima loopt hier bijna het Abdijcomplex in en kijkt nog even naar de ANP-fotograaf. Helaas lijkt het wel alsof de foto niet helemaal in volledige resolutie op de cover prijkt (haar oorbel en gezicht lijken wat korrelig) maar van een afstand is dat absoluut niet te zien.

Mijn eerste gedachte was kritisch: wat voegt dit fotoboek nog toe in verhouding tot andere boeken? Maar toen ik nog eens goed in mijn boekenkast keek zie ik dat oudere Máxima boeken toch ook vooral veel tekst bevatten, en de keuze tot een fotoboek juist daarom uniek is. We kennen het 'Máxima verhaal' immers wel en aan de hand van deze foto's met bijschriften komt alsnog ook veel informatie naar boven. De schrijfstijl is duidelijk en ook voor wie alle details van Máxima's leven niet direct weet is het daarom goed te volgen. Wat ook heel mooi is dat veel foto's extra groot over twee pagina's afgedrukt zijn en daar geen tekst doorheen zit. Beelden zeggen, vooral als ze heel mooi zijn, soms zoveel meer dan woorden. Aan de hand van de prachtige foto's komt alles wat Máxima Máxima 'maakt' voorbij: 'Argentijnse invloeden', 'Latina in de polder', 'Inhuldiging', 'Huwelijk & gezinsgeluk', 'Officiële momenten', 'De stijl van Máxima', 'Wereldkoningin', 'Oranje Boven', 'Op reis voor de VN' en 'Máxima in beeld'.

Máxima: glans van Oranje is een prachtig groot fotoboek van onze Koningin en is ook zeer geschikt als tafelboek!

Ook nieuwsgierig geworden? Bestel hier gemakkelijk het boek:

Geen opmerkingen: