Recensie: Máxima. Meer dan Majesteit | De Oranjes

donderdag 27 mei 2021

Recensie: Máxima. Meer dan Majesteit

Ter gelegenheid van Koningin Máxima's 50e verjaardag is er een stapeltje nieuwe boeken ontstaan. Na het mooie fotoboek 'Maxima: glans van Oranje', begon ik in 'Máxima Meer dan Majesteit'. Het boek is geschreven door Rick Evers en uitgegeven door Nieuw Amsterdam.

In 'Máxima Meer dan Majesteit' stap je letterlijk Máxima's (werkzame) leven binnen. De eerste bladzijden van het boek zijn gedecoreerd met het monogram van Koningin Máxima. Inleidend is het verhaal overeenkomstig met een doorsnee boek over de Koningin, maar al snel komen er in de hoofdstukken details naar voren die lang niet iedere Nederlander al wist. Ook worden haar werkzaamheden en functies verder uitgediept en is duidelijk dat de auteur daar ook regelmatig onderzoek voor heeft gedaan. Werkbezoeken die wij vooral herinneren aan foto's met begeleidende tekst krijgen in het boek meer inhoud met uitspraken die Máxima tijdens zo'n bezoek deed.

Naast alle werkgerelateerde onderwerpen komt ook Máxima's rol als moeder aan bod. Tevens is er aandacht voor de recente coronacrisis en de grote veranderingen daardoor in Máxima's leven. Ook worden de paleizen niet overgeslagen en Máxima's inbreng in de aankleding van het gerestaureerde Paleis Huis ten Bosch. In dit hoofdstuk ontdekte ik persoonlijk nog iets wat ik niet wist; het cadeau wat ze voor haar 49e verjaardag van Willem-Alexander kreeg.

De opmaak van het boek is ook erg mooi en overzichtelijk. De aanduiding van een hoofdstuk heeft steeds een andere kleur en wordt soms ook 'ingeleid' met een citaat van Máxima óver dat onderwerp. Het doet me een beetje denken aan een combinatie van een publicatie van het Jaaroverzicht van het Koninklijk Huis en het VN-verslag. Er is voor gekozen om er geen 'dertien in een dozijn' fotoboek van te maken. De foto's maken in dit boek echt deel uit van het verhaal.

Dat Máxima 'Meer dan Majesteit' is, wordt in dit boek echt duidelijk!

Ook nieuwsgierig geworden? Bestel hier het boek, of kies voor een gesigneerde versie)

Geen opmerkingen: