Recensie: Máxima Zorreguieta Moederland | De Oranjes

vrijdag 25 juni 2021

Recensie: Máxima Zorreguieta Moederland

Op 16 mei begon ik in het boek ‘Máxima Zorreguieta Moederland’; een dag later zou Koningin Máxima 50 jaar worden en in het tv-interview vertellen dat zij het boek zelf níet gaat lezen. ‘Máxima Zorreguieta Moederland’ is het eerste deel van een biografisch portret over Máxima, geschreven door Marcia Luyten en uitgegeven door de Bezige Bij.

“Vanaf het moment dat Máxima Zorreguieta aan de zijde van de Nederlandse kroonprins verschijnt, staat ze in de schijnwerpers. De geschiedenis leert: wie trouwt met een vorst, wacht geen gemakkelijk leven. Wat maakt dat deze Argentijnse floreert aan een oud Europees hof? Koningin Máxima werd vijftig jaar geleden geboren in een land in verval. Argentinië was zijn grootse toekomst misgelopen en vluchtte in nostalgie. De Argentijnse tragedie dringt de familie binnen wanneer haar vader toetreedt tot de militaire regering. Wat in Máxima’s jeugd vanzelfsprekend was, zal diepe sporen trekken in haar latere leven. In Máxima Zorreguieta. Moederland, het eerste boek van een biografisch portret in twee delen, laat Marcia Luyten zien hoe Koningin Máxima is gevormd door haar geboorteland. Door de grote geschiedenis van een land dat droomde van glorie, en door de kleinere geschiedenis van een familieband, hoge verwachtingen en onvoorwaardelijke vriendschap. Máxima waagt de oversteek van Buenos Aires naar Wall Street en de jetset van Manhattan, maar pas nadat een persoonlijke strijd is geleverd.”

Op de cover prijkt een foto van een jonge Máxima die door haar wapperende haren vriendelijk en geïnteresseerd de wereld inkijkt; een beeld waar ze nog steeds in te herkennen is. De lezer zet gevoelsmatig letterlijk een stap in het land Argentinië van de jaren ’70 en persoonlijk kostte het me veel moeite om in het verhaal te komen vanwege de vele familieleden en een geschiedenis van een land waar ik me nooit eerder in verdiept had. Zo hebben haar ouders in dit boek andere namen en dat vergat ik steeds opnieuw. Eigenlijk nét op tijd zat ik toch ineens echt in het verhaal en las in de biografie in korte tijd uit.
Net als enkele andere boeken, heeft 'Máxima Zorreguieta Moederland' ook de coverfoto op de zijkant staan!

Het is te merken dat de schrijfster veel tijd heeft besteed aan dit boek en heel veel mensen uit Máxima’s directe omgeving heeft gesproken. Dat maakt dit boek tot een betrouwbaar naslagwerk over hoe haar jeugd ongeveer moet zijn verlopen. Karaktereigenschappen zijn ook zo hier en daar te herkennen. Máxima kwam van jongs af aan al over als iemand die gemakkelijk in het leven staat, intelligent en geïnteresseerd is, soms koppig kan zijn en als rode draad door haar leven een sociaal steunpilaar en vooral hechte vriendin is voor vriendinnen die ze al heel lang kent. Haar perfectionisme staat haar sociale kant soms in de weg. Zo blijkt een relatie voor haar misschien wel één van de moeilijkste obstakels in het leven. Interviewer Matthijs van Nieuwkerk citeerde in het tv-interview met de koningin de laatste pagina van het boek. De vriendinnen van Máxima hadden inmiddels allemaal een relatie. Tarotkaarten boden uitkomst. Máxima zou een liefdesrelatie aangaan waarbij ze een contract zou moeten ondertekenen. Terugblikkend op dit onderwerp vulde Máxima aan dat ze het een eng idee zou vinden dat als zij iemand leuk zou vinden, die ander haar ook leuk moet vinden. ‘De timing moet goed zijn’ aldus de koningin en ze had daarbij het voorbeeld van haar ouders die volgens haar een zeer liefdevolle relatie hadden en Máxima kon zich niet voorstellen dat ook ooit te kunnen meemaken.

‘Máxima Zorreguieta, Moederland’is een aanrader voor mensen die geïnteresseerd zijn in hoe onze koningin is opgegroeid en hoe zij gevormd is door haar geboorteland, familieleden en vrienden. Haar jeugd verliep vrij zorgeloos en ze behoorde eigenlijk vroeger al tot de ‘hogere klasse’. Toch lijkt ze haar ‘vrijheid’ pas echt goed in New York te ervaren. Daar eindigt ook dit eerste deel van dit biografisch portret; de rest is geschiedenis. Inmiddels is ook bekend dat het boek ‘Máxima Zorreguieta, Moederland’een eigen tv-serie krijgt en het tweede deel van het verhaal, ‘Vaderland’, over haar Nederlandse jaren tot nu toe, komt waarschijnlijk eind volgend jaar uit.

Bestel het boek hier:

1 opmerking:

1. Ik heb het boek gekregen voor mijn verjaardag, maar ben er nog niet aan begonnen, maar dat gebeurt binnenkort en hoop dat het de moeite waard is.