Recensie: De Gouden Koets | De Oranjes

maandag 16 augustus 2021

Recensie: De Gouden Koets

Gisteren heeft uitgeverij WBOOKS namens deze website drie winnaars getrokken van de winactie om kans te maken op het boek ‘De Gouden Koets’. Tevens was er gisteren op de Markt in Middelburg de mogelijkheid om je mening te geven over de toekomst van de Gouden Koets – een onderzoek dat in iedere provincie onder de inwoners wordt gedaan. Ik herinnerde me ineens dat ik na het lezen van de Gouden Koets vorige maand tot op heden nog geen recensie had geschreven.

Na het lezen van drie Máxima boeken, was – ondanks min of meer hetzelfde genre – het lezen van de Gouden Koets een verademing. Heerlijk om de geschiedenis in te duiken, meer te weten te komen over de koets én de omstreden afbeeldingen, en vooral stil te staan bij details die ik soms niet wist. ‘De Gouden Koets’ is geschreven door diverse auteurs en een mooi en duidelijk geschiedenis – en fotoboek. Grote vraag momenteel rondom de gelijknamige tentoonstelling in het Amsterdam Museum én in het boek is wat er nu moet gebeuren met de Gouden Koets na vijf jaar restauratie. Dit rijk geïllustreerde boek vertelt op toegankelijke wijze belangrijke en verrassende verhalen over de Gouden Koets. Hoe ontstond het eigenlijk, wat wilde men ermee bereiken? Hoe is het sindsdien gebruikt? Welke symboliek is er precies in verwerkt?
Stadsarchief Amsterdam

Wat ik vooral erg interessant vind is de uitleg bij de verschillende panelen. Er is destijds goed over nagedacht om alles (Recht, Wijsheid, Economie, Welvaart, Geloof, Landbouw, Onderwijs e.d.) uit te beelden op de koets. Tevens komen alle provincies voor op de koets, waardoor het niet alleen een Amsterdams geschenk maar vooral ook een mooi Nederlands product is geworden dat Koningin Wilhelmina cadeau kreeg van het volk. Op enkele, unieke, foto’s in het boek is te zien hoe de Gouden Koets in de Rijtuigfabriek Gebroeders Spijker beschilderd werd.
Stadsarchief Amsterdam

Ook is er een mooie foto afgebeeld van meisjes in het Burgerweeshuis uit 1904 die het borduurwerk van de koets hebben gemaakt. Aan dit borduurwerk is bij de restauratie niets veranderd om dit stukje hardwerkende geschiedenis niet verloren te laten gaan. Behalve foto’s van het stadsarchief Amsterdam zijn er ook foto’s van souvenirs uit de tijd van Wilhelmina in het boek opgenomen, afkomstig van DenRon Collections.

Aan het begin van het boek is er een handige tijdlijn te zien van de Gouden Koets door de jaren heen, waaraan geconcludeerd kan worden dat de koets al sinds 1898 veel bijzondere gebeurtenissen heeft meegemaakt. Van de hoofdrol die de koets op Prinsjesdag en huwelijken speelt tot protest, rookbommen en een aanslag.

Jaloersmakend is het artikel over de Gouden Koets op tournee. Dit gebeurde in 1949, maar is daarna helaas nooit meer herhaald. De varende tentoonstelling deed maar liefst 39 Nederlandse steden aan, zo was er voor iedereen kans om de koets eens te zien. Het lijkt mij erg bijzonder om de koets in het echt te zien, en misschien is daarmee mijn mening over de toekomst van de koets ook meteen duidelijk.

Iedereen die niet gewonnen heeft bij de winactie en toch ook graag het boek wil hebben: bestellen kan hier voor 24,95.

Geen opmerkingen: